kfiadeg napisał(a):
a ta errata jest? czy tak tylko sobie bełkoczesz?
bo jak jest errata, to nie wiem nad czym tu się zastanawiać

Problemem jest właśnie errata.
Tekst tej karty w wersji z Limited Edition:
Cytuj:
Traitor
When the next character fails a corruption check, he becomes a 'traitor', and an attack is immediately made against a character in the traitor's company.
The character to be attacked is chosen by the player who does not control the traitor's company. The prowess of the attack is equal to the prowess of the traitor plus 10. Any resulting body check is modified by +1.
After the attack, this card is discarded and the corruption of the traitor is resolved normally (i.e. he is discarded or removed from play).
Tekst tej karty w wersji z Unlimited Edition:
Cytuj:
Traitor
When the next character fails a corruption check, he becomes a 'traitor', this card is discarded, and an attack is immediately made against a character in the traitor's company.
The character to be attacked is chosen by the player who does not control the traitor's company. The prowess of the attack is equal to the prowess of the traitor plus 10. Any resulting body check is modified by +1.
After the attack, this card is discarded and the corruption of the traitor is resolved normally (i.e. he is discarded or removed from play).
(podkreślone różnice w tekście)
CRF (errata i wykładnia):
Cytuj:
Traitor
Card Erratum: Replace the last paragraph with "This card is discarded when a character fails his corruption check." Two Traitors have no extra effect and are both discarded with the next failed corruption check. Traitor cannot be revealed as an onguard card. This is an attack with the same race as the character attacking, and a normal prowess of ten plus the character's prowess. Characters facing a Traitor when it is not their turn may not play resources, but may still tap for full prowess.
Pytanie pozornie tylko z innej beczki: jak uniknąć zawrócenia kompanii przez Snowstorm?
Jedną z metod jest sprawienie, aby Snowstorm nie było w grze na rozwiązaniu akcji "Each moving company with a Wildernesses in its site path must return to its site of origin", czyli:
1. Snowstorm rozwiązuje się w w łańcuchu efektów, w jakim było zagrane lub, jeśli było już w grze wcześniej, pojawia się Wilderness na ścieżce kompanii. Jub jedno i drugie w tym samym COE.
2. Po zakończeniu tego COE deklarowana jest akcja "Each moving company with a Wilderness [w] in its site path must return to its site of origin." i tu w odpowiedzi można zgrać na przykład Twiglight, czy Gates of Morning.
3. Na rozwiązaniu "akcji spowodowanej przez wystąpienie pasywnego warunku (PW)" (jeden [w] na ścieżce kompanii) nie ma "karty która powoduje akcję w wyniku PW" i wtedy akcja jest anulowana.
Tak samo w przypadku Dragon Ahunt i Sated Beast (czy Marvel Told), to samo przy The Way Is Shut i Marvels Told.
Wyjątkiem są akcje powodujące odrzucenie karty w wyniku PW *. Takie odrzucenie jest natychmiastowe, nie zachodzi w COE.
Tak mogłoby być i w przypadku Traitora z LE. Postać zawala test korupcji. Po rozwiązaniu COE, w którym go zawaliła następuje deklaracja ataku "traitora" i w odpowiedzi MT czy The Cock Crows odrzuca Traitora. Na rozwiązaniu akcji "atak traitora" nie ma "karty która powoduje akcję w wyniku PW" i akcja zostaje anulowana.
Ale ani Marvels Told, ani The Cock Crows nie są potrzebne w przypadku "nielimitowanego", czy zerratowanego Traitora. Tu karta odrzucana jest w wyniku nieudanego testu korupcji. Jak zostało powiedziane wyżej, natychmiast a nie w następującym COE. "Karty która powoduje akcję w wyniku PW" nie ma na rozwiązaniu, bo i nie ma nawet na deklaracji.
Wersja z Limited Edition wygląda na jedyną działającą, tak jak działać powinna (Traitor odrzucany dopiero po ataku). W późniejszych edycjach była stopniowo upiększana i jeśli miałaby działać skutecznie, to tylko wbrew obowiązującym regułom.
Kwestia samoatakującej się postaci jest już oczywistym niedopatrzeniem, choć nawet taką nietypową sytuację możnaby w ramach tekstu "limitowanego" Traitora mimo wszystko rozegrać. Pozostaje w tym drugim przypadku ustanowić jakąś własną erratę (bo akurat w tym miejscu była potrzebna).
(*) Jest jeszcze taka adnotacja w sekcji Passive Conditons:
Cytuj:
Note that actions in the strike sequence follow a different set of rules.
"Zauważ, że akcje w strike sequence podlegają odmiennemu zestawowi zasad."
Ponieważ nie ma zasadniczego związku z tym wątkiem, dla większej przejrzystości postanowiłem nie omawiać jej w tym miejscu (albo przynajmniej nie w tym poście).
EDIT:"Each moving company that has at least two Wildernesses in its site path must return to its site of origin" z Long Winter, zostało poprawione na "Each moving company with a Wildernesses in its site path must return to its site of origin" ze Snowstorm, jak być powinno.