Na wstępie link do
Special Balrog Rules jesli ktoś przegapił a potrzebowałby zasad pod ręką
Jakieś 50% talii Balrog'a opiera się na under-deep'ach. Jak rozumiem problem "Jak złoić tyłek Balrog'owi" dotyczy właśnie tych 50% talii które całą grę spędzają poruszając się wyłącznie po under-deep'ach, ewentualnie czasem wychodząc na site'y bezpośrednio nad under-deep'ami.
Jak Balrog wyjdzie na zewnątrz to hazardy na niego lecą jak na zwykłego minion'a:
smoki i drake'i (z Dragon's Blood'em jesli postacie są już za bardzo napakowane);
ludzie też mogą działać bo dużym źródłem punktów dla Balrog'a może byc palenie Free- i Border-hold'ów;
orki (opcja z dużą ilością strików lub z Ork- i Uruk-lieutenant'ami i dużym power'em);
Undead'y zeby wszystkich zatapować, łapać więźniów Spells of the Barrow-wights, albo ze Sleepless Malice i już nie jako detainment;
long winter+snowstorm
Chill them With Fear+elfy, dunedainowie i krasnoludy
....
itp
itd
....
A co zrobić jak Balrog siedzi na dole? Na dowolnym nie-Dark-hold'dzie moze wprowadzać postacie, dzięki temu że może wprowadzać 2 postacie na ture i do tego z sideboard'u lub discarc'u może 'leczyć' swoje postacie (discard'uje ranną postać i z discard'u wystawia ją z powrotem do gry już zdrową) - tyle bonusów jesli chodzi o specjalne zasady.
Nie da sie ukryć ze poruszanie się po under-deep'ach jest upierdliwe dla hazard player'a bo kreaturki moga być zagrywane tylko do typów site'ów bo nie ma zadnej ścieżki - to dyskwalifikuje część hazard'ów:
ludzi (chyba poza Sellswords'ami) raczej na dole nie zagramy;
smoki (co prawda zostaje Rumor of Wealth na ruinki, ale do tego trzeba zeby przeciwnik zagrał major'a lub greater'a a w under-deep'ach czesto sie same special item'y zagrywa);
drake'i też odpadają - oczywiście poza Nameless Thing (do którego jeszcze wrócimy)
Wolf+Animal+Spiderteż w zasadzie nie działają (chyba że ma sie karty Spawn'ów z MEBA dzięki którym pająki wychodzą na dowolnych under-deep'owych Ruinkach i Shadow-hold'ach, plus doszła nowa kreaturka -Shelob's Brood- która bazowo jest zagrywalna w dowolnym under-deep'ie);
road-block też staje sie bezuzuteczny - poza The Way is Shut;
Co więc działa?
żeby móc jak najlepiej zaplanować hazardy na under-deep'owego Balrog'a trzeba widzieć jeszcze jedną rzecz, no może dwie.
Wbrew pozorom, choć Balrog to minion player i wszystko na Shadow- i Dark-hold'y atakuje go jako detainment, na wszystkich Balrgo'owych wersjach Shadow- i Dark-hold'ów jest dopisek że stworki zagrane na ten site atakują normalnie a nie jako detainment. Dzięki temu Balrog'owi można mocno przyłożyć Orkami, Undead'ami a nawet Nazgulami (pamietam jak kiedyś w grze z Borysem zaatakował mojego Balrog'a Nazgulami i nie dość ze go zranił to jeszcze prawie zabił). Ponadto w under-deepach można twożyć dodatkowe auto-ataki:
na więkoszści Ruinek można zagrać jako dodatkowy auto-atak stworka na Shadow-hold
na Shadow-hold'ach (wszystkich aż jednym = Under-leas pod Gundabade'em) można zagrać jako dodatkowy auto-atak stworka na Ruinki
na Dark-hold'ach można zagrać jako dodatkowy auto-atak stworka na Shadow-hold (Iron-deeps wyjatkiem, tam stworka na Ruinki)
tak więc strategie hazard'owe na Ruinki i Shadow-hold'y powinny działać
Druga sprawa to to że Balrog ma do dyspozycji tylko 2 sage'ów - umaguar'a (balrog specific, 9 mind'a) i Doeth (pół-ork z MEWH, 4 mind'a), więc jego dostepnośc do Voices of Malice (minion'owa wersja Marvels Told'a) jest nieduża dzięki czemu jesli zasypiemy go event'ami (czy to korupcja, czy jakies dopałki) to większości z nich nie bedzie miał jak zdjąć
Moje rady na Balrog'a są takie:The Way is Shut (inteligenty gracz bedzie miał na to conajmniej 2 lub 3 kontry więc trzeba tu polegac troche na szczęściu)
Nameless Thing - zagrany we wczesnym momencie gry moze całkiem pokrzyżować szyki (jak w mojej grze z Arthus'em na IV Turnieju, w pierwszej turze miałem 2 na ręku i posłałem mu chyba 2 postacie do piachu)
Heedless Revelry - zagrywamy on guard i w ten sposób po pierwszym ally/item/faction jaki przeciwnik zagra wszyscy w druzynie sie tapują co uniemożliwia korzystanie z podstawowej zasady under-deep'ów czyli zagrywania drugiego przedmiotu, w ten spoób Balrog znacznie wolniej bedzie zdobywał punkty;
Veils Flung Away - ktokolwiek wymyślił tę kartę nienawidził orków i troli, jednym zagraniem można cała drużynę posłać do piachu, co prawda zeby to zagrać to przeciwnik musi po regionach przejsc wiec na under-deep'owego Balrog'a nie zadziała ale warto mieć w sideboard'zie;
To taka podstawa, anty-Balrog'owe minimum które staram sie zawżeć w każdym deck'u, żeby w miarę szybko i skutecznie korzystać z sideboard'u trzeba wrzucić do talii An Unexpected Outpost'y i/lub nazgule i pamietać ze kiedy już przeciwnik wystawi Balrog'a to można społowić limit hazard'ów by skorzystać z sideboard'u (Balrog'owe drużyny często są duże więc nie powinno zabraknąć hazard limit'u)
orki i undead'y według mnie działają na Balrog'a bardzo dobrze, przy czym obowiązkowymi kartami są odpowiednio
Redoubled Force i
The Moon is Dead, trzeba sie starać zagrywać stworki jako auto-ataki bo w ten sposób będę skuteczniejsze i nie do zabica (kreaturka wykorzystana jako auto-attack trafia zawsze do discard'u niezależnie czy zostanie pokonana czy nie)
River'ów Balrog może faktycznie łatwo uniknąć jesli zaczyna z Gangways over the Fire wiec trzeba sie starać wyczuć czy site do którego idzie jest tylko przystankiem czy faktycznym celem ruchu
kreaturki jakie samodzielnie, bez dopałek można wrzucić na Balrog'a w ramach jakiegoś mix'u - wieczny Cave Drake, Sellswords'i (jesi jednocześnie chcemy obstawić Border-hold'y, inaczej odradzam), Pukel-man, Silent Watcher, Ghosts (raczej nie Ghouls bo bez dopałek to są słabe)
I troche generalnych porad:trzeba pamietać że Balrog nie dostaje punktów za większośc pokonywanych stworków, więc nie nalezy się bać i jak jest okazja to trzeba zasypać go kreaturkami, moze się uda kogoś ustrzelić a jak nie to choćby wszystkich zatapować - jak twój przeciwnik zobaczy ze go zasypujesz storkami byleby go zatapować to może zacząć ryzykować więcej i przyjmowac ataki bez tapowania i przy odrobinie szczescia/pecha rzuci nisko...
Balrog'owe questy wymagają by Balrog sie tapnął przy ich zagrywaniu - więc staraj się tapnąć Balrog'a - nawet jak widzisz ze biegnie we Flame of Udun mając 10 power'a jak sie nie tapuje to nie wachaj się przyłośyć mu nazgulem (choćby z 15 power'a) - moze rzuci nisko, a jak nie to i tak punktów nie dostanie
Oczywiście jesli Balrog'owi lepiej karty podejdą i szybko się rozkręci to będzie miał albo od groma kasowaczek albo taki power postaci ze nie wiele da sie zrobić - na to jednak nie mamy wpływu, trzeba liczyć że nam hazardy równie dobrze podejdą, a przeciwnikowi jakiś rzut nie wyjdzie
Niemożna być pewnym ze to wysztko (lub cokolwiek z tego) zadziała na 100% ale generalnie ciężko jest złożyć w MECCG coś czego można być zawsze pewnym. Fakt że Balrog ma do dyspozycji potężne karty, ale inne alingment'y mają (według mnie) równie silne karty.
Podsumowując uważam że każdy alingment może być tak samo skuteczny i 'nietykalny' jesli skonstruuje talię na under-deep'y:
Minion bedzie naprawde praktycznie nietykalny
Balrog zyskuje swoimi specjalnymi zasadami i kartami
a Hero i Fallen zyskają największy element zaskoczenia