Nie będziemy przytaczać wszystkich zasad, polecamy zapoznanie się z instrukcjami ze wszystkich oficjalnych dodatków (METW, METD, MEDM, MELE, MEAS, MEWH, METB) a także z erratami, ruling'ami i CRF'em
Zasady (komputerowa wersja wszystkich instrukcji ze wszystkich dodatków):
http://www.meccg.net/netherlands/meccg/(dopiero teraz zauważyłem ze wszystkie podane przeze mnie link sa identyczne, zamiast nich wiec podam instrukcje jak na tej stronie wejsc tam gdzie trzeba)
CRF:
Rules -> CRFErraty zasad:
Rules -> CRF -> Rulings by TermErraty kart:
Rules -> CRF -> Card Errata and RulingsWszystko po angielsku (jesli to duży problem, to dajcie znać)
Poniżej znajdują się zasady określające system rozgrywania turnieju a także parę zasad które uznaliśmy że wymagają wyjaśnienia a poczuliśmy się w mocy by je wyjaśnić lub arbitralnie rozstrzygnąć
- turniej rozgrywany będzie w systemie szwajcarskim, każdy będzie miał do rozegrania 5 gier (nawet jeśli będzie więcej niż 32 graczy - ze względów ograniczeń czasowych) - punktacja: If, at Free Council after the final marshalling points (MP) totals have been tallied, one player has more MPs than the opponent, that player wins. The winner receives 4,5 or 6 tournament points depending upon the ratio of his MP total to the opponent. The loser receives 2,1 or 0 points respectively. To determine the winner's MP ratio, divide the winner's total MPs by the loser's MPs. A loser with 0 MPs automatically gives the winner 6 points
Winning with The One Ring - 8
Defeating opponent with a Marshalling Points Ratio of 2 or greater-6;
Defeating opponent with a Marshalling Points Ratio less than 2 but greater than or equal to 1.5-5;
Defeating opponent with a Marshalling Points Ratio less than 1.5 but greater than one-4;
Defeating opponent with the Weakest Link Method of breaking ties at the Free Council-3.5;
Losing with the Weakest Link Method of breaking ties at the Free Council-2.5;
Losing to an opponent who wins by result (d) above-2;
Loosing to an opponent who wins by result (c) above-1;
Losing the game otherwise-0.
- osoby bez pary w każdej rundzie otrzymają BYE (odpowiednio 6, 5, 4 i 3 punkty turniejowe w każdej z rund)
- w razie remisu punktowego na Radzie stosujemy zasadę Weakest Link- czas jednej gry 1 godzina
- wszystkie gry są jedno-deckow'e
- aby zwołać Radę należy uzbierać 25 punktów lub przewinąć talie
- pomiędzy grami 10 minut przerwy
- character pool, z którego wystawiana jest drużyna startowa wynosi maksymalnie 15 postaci, bez wizard'ow/balrog'a/ringwright'ow; postacie z pool'a których nie wystawimy na starcie można włożyć do tali (maksymalna liczba postaci w talii pozostaje bez zmian) lub odłożyć poza grę
- drużyna balroga lub ringwraight może wystawić 6 postaci na starcie (ale również z pool'a 15 postaci); hero i fallen-wizard maja limit 5 postaci
- nie można w startowej drużynie wystawić wizard'a/balrog'a/ringwraight'a
- maksymalna ilość kopii wizard'a/balrog'a/ringwraight'a w talii
1) wizard 2 + 1 (lub 3)
2) fallen wizard 3
3) balrog 3
4) ringwright 2 + 1 (lub 3)
- talia:
1) każdy z graczy może na turnieju grać tylko jedną talią (niezależnie od tego z jakim przeciwnikiem przyjdzie mu się zmierzyć)2) talia musi składać się z takiej samej ilości hazard'ów i resource'ow, może tez zawierać do 10 postaci plus od 1 do 3 wizard'ów/ringwraith'ów/fallen-wizard'ów/balrog'ów (patrz wyżej)
3) w części hazard'owej musi być co najmniej 12 kreaturek
4) kreaturki będące jednocześnie event'ami liczone są jako 1/2 (n/p 5 nazguli i Mouth of Sauron to razem 3).
5) od momentu rozpoczęcia turnieju talia nie może być modyfikowana
6) sideboard może liczyć maksymalnie 30 kart plus 10 kart przeciwko Fallen-Wizard'owi
7) po każdej grze karty użyte z sideboard'u musza być odłożone z powrotem
8] nie można używać prox'ów
9) dopuszcza się używanie niemieckich kart promocyjnych które nie mają swoich angielskich wersji
10) dopuszcza się używanie kart w innych wersjach językowych niż angielska, jednak grający takimi kartami gracz musi zapewnić przeciwnikowi możliwość przeczytania karty w wersji angielskiej (np. poprzez włożenie kartek z angielską wersją tekstu do koszulki z kartą nie-angielską, lub posiadanie spisu i tłumaczeń tekstu nie-angielskich kart posiadanych w tali pod ręką tak by szybko pokazać przeciwnikowi angielski tekst karty)- zasady opcjonalne dopuszczone na turnieju:
1) na turnieju korzystamy z map regionów zamiast kart regionów
2) burglary
3) recently visited sites (+1 strike, +1 prowess)
4) Company vs. company combat
5) postać może próbować walczyć na -3 bez tapowania
6) postać może próbować zdejmować korupcję na -3 bez tapowania
7) special movement to Gorgoroth (nie dotyczy minion'ów)
8] Jeśli Fallen-Wizard posiada więcej niż 10 Stage Point'ów to drużyna w której znajduje się postać Fallen-Wizard może inicjować Company vs Company Combat z dowolną drużyną przeciwnika. Tak samo przeciwnik dowolną swoją drużyną może inicjować Company vs Company Combat z drużyną w której jest postać Fallen-Wizard'a który ma więcej niż 10 Stage Piont'ów
9) Wizard to Fallen-Wizard Conversion- można korzystać z protector’ów
- nie dozwolone jest znakowanie kart lub protector'ow
- nie dozwolone jest na turnieju gryzienie przeciwnika
-
home rule - jeśli przeciwnik wystawi wizard'a/ringwraitht'a, którego aktualnie mamy na ręku, możemy wystawić go jako alternatywnego, którego posiadamy w talii, a w momencie dociągnięcia odpowiedniej postaci natychmiast jest ona podmieniona z wystawiona
I trochę mniej znanych, trudniejszych do znalezienia lub trudniejszych do zrozumienia zasad, a także obowiązujące na turnieju interpretacje spornych zasad
- A Chance Meeting i We Have Come to Kill zezwalają na wprowadzenie postaci tylko wtedy gdy jest to normalnie możliwe – czyli tylko w fazie organizacji
- postać zagrana za pomocą A Chance Meeting nie wlicza się do limitu postaci zagrywanych na turę
- efekt kart A Chance Meeting i We Have Come to Kill nie łączy się kartami wpływającymi na wystawianie postaci (np. An Unexpected Party)
- Sacrifice of Form nie pożera postaci będących pod DI wizard’a gdy ten się poświęca
- The White Tree+Wizard’s Trove: wymagany sage i nalezy odrzucić Sapling of the White Tree
- Open to the Summons nie może służyć fallen-wizard player’owi do wprowadzenia agenta z mind’em większym niż 5
- Thrall of the Voice może służyć do wprowadzenia orka lub trola do gry nawet gdy fallen-wizard player nie ma karty Bad Company w grze
- Burglary: po udanym włamie inna postać w drużynie może sie tapnąć by zagrac minor'a
- on-guard i Burglary: kreaturka zagrana on-guard atakuje całą drużynę po Burglary niezależnie od jego powodzenia- Tom Bombadil i Leaflock: ich zdolności umożliwiają całkowite skasowanie (np. wszystkie 3 ataki Assassin'a) dowolnego hazard'u target'ującego odpowiednią drużynę (dla Toma - drużynę podążającą do site'u w jednym z wymienionych na karcie Toma regionów; dla Leaflock'a - drużynę w której się on znajduje) lub szeroko pojęty "byt" z tą drużyną związany, umożliwia to też skasowanie i odrzucenie do discard'u hazard'owych event'ów które na lub w takiej drużynie leża (np. Foolish Words, karty korupcji itp.)
- podczas ruchu druzyny która nie zawiera postaci z mind'em 3 lub większym (lub avatara) tylko gracz zagrywający hazardy ciągnie karty- site path i company’s path to dwie różne rzeczy które akurat się pokrywają ze sobą przy używaniu starter movement
- rozmiar drużyny i limit hazard’ów muszą być zawsze całościowe, zaokrągla się w górę (chyba że jakaś karta każe inaczej); czyli np. 5 hobbitów to 2,5 zaokrąglone do 3 (czyli 3 hazard’y i nie można zagrać Stealth)- agenci nie mogą się ruszać do Haven'ów, Wizardhaven'ów (wyjątek stanowią agenci z zezwalającą na to specjalną zdolnością, czyli elficcy agenci) i Under-deep'ów
- w taliach Minion’a (nie Balrog’a) agenci mogą przy poruszaniu się korzystać z połączenia między Udun a Dagorland – tak jak postacie minion player’a (nie Balrog’a) mogą korzystać z tego połączenia
- karty zagrywalne na agent'ów nie mogą być zagrywane w grze przeciwko Minion'owi i Balrog'owi
- ataki agentów na drużyny minion'ów są zawsze detainment
- minion player (i zwykły minion i Balrog) ma +5 General Influence, którego nie może używać do kontrolowania postaci
- przy przekonywaniu (influence attempt) postaci, lub zasobów (resource) przeciwnika jest dodatkowy modyfikator -5 jeśli charaktery talii są różne, czyli:
Wizard/Fallen-Wizard vs Minion/Balrog - modyfikator -5 dla 'agresora'
Wizard vs Fallen-Wizard i Minion vs Balrog - bez dodatkowych modyfikatorów
- przy przekonywaniu (influence attempt) postaci, lub zasobów (resource) przeciwnika za pomocą agentów i/lub kart zagrywalnych na agentów nie ma modyfikatora za różne charaktery talii- Minion player może wystawić startową drużynę w Minas morgul i/lub Dol Guldur (możliwe jest posiadanie 2 startowych drużyn, jednej w Minas Morgul, drugiej w Dol Guldur)- Balrog player może wystawić startową drużynę w Morii i/lub The Under-gates (możliwe jest posiadanie 2 startowych drużyn, jednej w Morii, drugiej w The Under-gates)
- Fallen-Wizard player może wystawić startową drużynę w The White Towers lub w dowolnym site'cie Ruins & Lairs w Rhudaurze lub Arthedainie
- agenci w tali Minion'a i Fallen-Wizard'a liczą się jako postacie, w talii Wizard'a i Balrog'a jako hazard'y (1/2 kreaturki)
- suma mind'ów agentów w tali (niezależnie czy liczą się jak postacie czy jak hazard'y) i sideboard'zie nie może przekraczać 36
- wyeliminowanie wizard'a/balrog'a/ringwright'a/fallen'a nie kończy gry, daje -5MP (generalnych - czyli chba misc)
- tylko jedna karta unique na raz może być w grze, wyjątkiem są manifestacje smoków
- za pokonanie własnej kreaturki nie dostaje się punktów
- za wyjątkiem drużyn Balrog player'a, punkty z drużyn znajdujących się w under-deep'ach nie wliczają się do celów zwoływania rady (na samej radzie już się liczą)
- kreaturki zagrane jako automatic-attack (specjalna zdolność niektórych site'ów) nie dają MP, oraz nie są liczone do limitu hazard'ow i zawsze po rozstrzygnięciu ataku trafiają do discard’u
- jeśli rzucając na body ringwraith'a wyrzucimy 7 lub 8, Ringwraith jest wracany na rękę swojego gracza (nie dostaje on wtedy -5 MP), gracz ten nie może wystawić innego Ringwraith'a, a przeciwnik nie może tak zdjętego z gry Ringwraith'a zagrać jako swojego; Ringwraith followers i wszystkie resource'y kontrolowane przez wróconego na rękę Ringhwraith'a są discard'owane
- rzuty na korupcje dla postaci w drużynie Ringwraith'a (i Balrog'a) są wykonywane na +2
- W grze przeciwko Fallen-Wizardowi gracz może wymienić swojego wizarda w talii jeśli właśnie takiego zadeklarował gracz grający Fallen-Wizardem- rzuty na korupcje dla orkowych i trolowych postaci fallen-wizard'a są wykonywane jak dla minion'ów
- rzuty na korupcje dla nie-orkowych i nie-trolowych postaci fallen-wizard'a sa wykonywane jak dla postaci hero
- nie-orkowe i nie-trolowe postacie u fallen-wizard'a mogą bez ograniczeń używać zarówno hero jaki i minion resources (oczywiście o ile spełniają wymagania tych kart)
- fallen-wizard moze mieć po 2 kopie kart non-unique, oprócz kart typu stage których może mieć do 3 kopii
(nie dotyczy hazard'ów, a jedynie resource'ów i postaci)- Palantir of Elostirion i Palantir of Orthanc nie dają nigdy (niezależnie od zagranych kart) ŻADNYCH punktów Fallen-Wizard'owi- kiedy fallen-wizard jest wyeliminowany, jego gracz musi zdiscardowac wszystkie stage resource'e specyficzne dla tego fallen-wizard'a; tak samo się dzieje w wypadku gry fallen vs fallen, gdy obaj gracze zadeklarują tego samego fallen'a i jeden z nich wystawi swojego maga (drugi gracz musi wtedy zdiscardować wszystkie stage resource'e specyficzne dla wystawionego fallen-wizard'a)- orki które są pół-orkami nie sprawiają ze drużyna minion player’a staje się overt; czyli dla minion player’a drużyna składająca się z samych pół-orków lub ludzi i pół-orków jest covert- orki które są pół-orkami nie sprawiają że drużyna fallen’a staje się overt; czyli dla fallen’a drużyna składająca się z samych pół-orków lub ludzi i pół-orków jest hero- Balrog player nie dostaje żadnych punktów za hero items zagrane w swoich Darkhaven'ach- Balrog player liczy się jako minion player, a Balrog jako Ringwraith dla efektów kart, jednak Balrog player ma swoje własne (inne niż minion player) zasady, a Balrog ma swoje własne (inne niż Ringwraith) zasady
- w grze przeciw Balrog player’owi nie można zagrać żadnej z tych kart: The Balrog (ally), The Black Council, Durin’s Bane, Balrog of Moria, Reluctant Final Parting. Jednak jeśli w dowolnym momencie gry przeciw Balrog player’owi posiadamy jakąś z tych kart na ręku, możemy po pokazaniu jej przeciwnikowi usunąć ją poza grę, a następnie dodać jedną kartę z naszego sideboard’u do talii- suma niemodyfikowanych mind'ów postaci wystawionych w character draft'cie nie moze byc większa niz 20; ani Thrall of the Voice (nawet przy wystawianiu 6 mind'owej postaci przez fallen'a) ani Open to the Summons ani zadne minor item'y ani zadne inne karty nie maja wpływu na mind wystawianych w draft'cie postaci jesli chodzi o liczenie czy suma ich mind'ów to maksymalnie 20- kreaturki z * pokonywane przez fallen'a dają zero punktów dopóki nie zagra się odpowiednich Stage Resource'ów; czyli nawet jesli kreaturka z * atakuje normalnie (nie jako detainment) druzyne Fallen-Wizard player'a (np. druzyne zawierjącą orki, trole i/lub niektórych ally'ów) i zostanie zabita to nie daje punktów bez odpowiedniej zdolności Fallen'a (Alatar) lub odpowiednich Stage Resource'ów
- Blue Mountain Dwarf-hold, Iron Hill Dwarf-hold i The Wind Throne sa traktowane jako site'y mające pod sobą under-deep dla wszystkich graczy, nawet jesli nie dla wszystkich charakterów tali wyszły odpowiednie wersje tych under-deep'ów; jednakże dla celów hazard'owych site który jest Free-hold'em (:freehold:) jest uznawany jakby nie miał pod sobą site'u under-deep, nawet jesli faktycznie taki posiada [czyli, tak długo jak Blue Mountain Dwarf-hold i Iron Hill Dwarf-hold są Free-hold'ami (:freehold:) to choć mają pod sobą under-deep'y to liczą się jakby ich nie miały] W razie wątpliwości chętnie odpowiemy na pytania i wyjaśnimy co i jak