Thorin napisał(a):
tak grał i ma 51stan, nową erę i winter.
Thorin,
przejrzałem już forum poświęcone Nowej Erze:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=16491oraz FAQ dostępny na BGG
więc na część pytań znalazłem już odpowiedzi. A tutaj to czego nadal nie wiem lub mam wątpliwości:
1 Dotyczące przebudowy. Czy możesz w tej samej turze:
1.1 przyłączyć jakąś lokację i w jednej z następnych akcji tą lokację przebudować
1.2 przebudować lokację A i na jej miejsce położyć lokację B, a w jednej z następnych akcji (tej samej tury) przebudować lokację B i na jej miejsce położyć lokację C itd. Innymi słowy - zrobić sobie taki łańcuch przebudowy
- oczywiście zakładając że masz zasoby aby przeprowadzić przebudowę i/lub żetony przebudowy - oraz zakładając że robisz te przebudowy kartami z pasującymi ikonami typu karty.
Przykładem do punktu 1.2 moze być sytuacja gdzie masz wyłożoną lokację "Obóz Szkoleniowy", przebudowujesz ją na "Pocztę", a w następnej akcji (tej samej tury) przebudowujesz "Pocztę" na "Garaże Gildii". Pomińmy czy taki łańcuch przebudów na tych akurat kartach ma sens (wyciągnąłem karty przypadkiem tak aby się zgadzały ikonki typów kart)
I jeszcze dot przebudowy:
1.3 Typ karty z ikoną surowca uniwersalnego.
W całej grze jest tak że surowiec uniwersalny zastępuje inne surowce (złom, broń, paliwo, budulec). Czy to działa też na ikonki typów kart? Przykładowo - czy mogę przebudować "Pocztę" (m.in. ikona typu karty "paliwo") na "Faktorię Handlową" (m.in ikona typu karty "Surowiec uniwersalny"? Czy też trzeba dosłownie rozumieć komentarz w instrukcji na dole str 17, przy ikonach typów kart "Lokację można przebudować na inną tylko wtedy jeśli mają identyczną co najmmiej jedną ikonę typu karty". W takim przypadku "Poczta" nie mogłaby być przebudowana na Faktorię, ale "Mordownia" już tak
2. Nawiązanie współpracy z lokacją innego gracza.
2.1 Każda karta lokacji ma odległość obronną - taką strzałkę skierowaną w dół, zakres bodajże od 3 do 5 i składającą się z 2 kolorów - czerwonego i niebieskiego. Czy dobrze rozumiem że aby nawiązać współpracę z lokacją innego gracza trzeba zużyć niebieskie żetony (wpółpracy)? W przypadku podboju lokacji innego gracza jest jednoznacznie powiedziane że potrzeba żetonów podboju (czerwonych) - str. 11 instrukcji. W przypadku współpracy z lokacją innego gracza nie jest powiedziane że wymaga to niebieskich żetonów - choć logika by to podpowiadała.
2.2 Czy przed nawiązaniem współpracy z lokacją innego gracza można się jakoś obronić? Z instrukcji wynika że nie czyli jeśli ktoś ma odpowiednie żetony i jeśli chce nawiązać taką współpracę i czerpać z tego korzyści - to nie mogę mu w tym przeszkodzić. I uzupełniająco - czy ten gracz z którego lokacją nawiązuję współpracę dostaje jakąś gratyfikację? Tak jest w przypadku wysłania Robotnika do lokacji innego gracza (dostaje Robotnika). Jesli nie można się obronić i nie dostaje się żadnej gratyfikacji to możliwość nawiązania współpracy z lokacją innego gracza wydaje się mocno przegięta, zwłaszcza że dostaje się od benefit w niebieskiego pola.
2.3 Czy można nawiązać współpracę z lokacją innego gracza za pomocą nie żetonu a akcji zawarcia umowy? Np. Gildia Kupców latwo generuje albo akcję albo żetony na odległość 4. Jeśli ten "inny gracz" nie może się obronić przed nawiązaniem umowy ze swoją lokacją - to w zasadzie powinno być można wykonać akcję (a nie zbierać żetony). Argumentem za tym że w przypadku podboju lokacji innego gracza trzeba używać żetonów (a nie akcji) jest to że zasięg podbóju można zmiejszyć (czy to przez żeton czy przez lokację obronną).
3. Czy jest możliwość pozbawienia przeciwnika zdobytych żetonów z punktami zwycięstwa (nie mam na myśli tutaj zamienienia lokacji w Zgliszcza co powoduje że nie liczy się ona przy liczeniu punktów z przyłączonych lokacji)
I ostatnia rzecz dotyczy toru z punkatmi zwycięstwa. Po cholerę ten tor, skoro de facto w każdej turze liczy się punkty od nowa. Przykładowo jeśli w danej turze ktoś będzie miał np 30 punktów (a pozostali - mniej) to jaki jest sens to oznaczać skoro i tak w następnej turze będzie sie je liczyło od nowa
Uff, tyle się nagadałem że muszę się napić.
Pzdr,