Polskie Forum MECCG
https://meccg.pl/

Ringwraith w podziemiach
https://meccg.pl/viewtopic.php?f=1&t=274
Strona 1 z 2

Autor:  Konrad Klar [ Pt mar 04, 2005 21:26 ]
Tytuł:  Ringwraith w podziemiach

Taka dziwna wykładnia (bo nie errata):
Cytuj:
Ringwraiths may not move from a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site
unless they are using Dwar Unleashed. This means a Ringwraith may not move to
Under-deeps sites that do not have a Darkhaven for a surface site


A przecież Lidless Eye mówi tylko:
Cytuj:
The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven. However, in order to move from a Darkhaven to a non-Darkhaven site, a Ringwraith must have a special resource card: a Black Rider card, a Fell Rider card, or a Heralded Lord card (i.e., the Ringwraith must be in Black Rider mode, in Fell Rider mode, or in Heralded Lord mode).


i potem:
Cytuj:
A Ringwraith's company may not use region movement.


Cytuj:
Note: This means that your Ringwraith's company may not move to the same non-Darkhaven site as one of your other companies, since this would result in your Ringwraith joining with other characters.


I tyle. Zazwyczaj gdy napotykam jakiś niezrozumiały zapis z CRF, staram się znaleźć coś, co uzasadniałoby go jednak. Tym razem doszukałem się:
Cytuj:
The Balrog
Unique. Manifestation of Balrog of Moria. Playable by a non-Ringwraith character at the Under-gates. Discard this ally if its company moves from a Under-deeps site to a non-Under-deeps site. During your organization phase, your opponent makes a roll (draws a #) and subtracts two. If the result is greater than the mind of this ally's controlling character, the character is eliminated.


Po co to zastrzeżenie, skoro The Under-gates nie leży pod DarkHaven i rzekomo Ringwraith nie może tam dotrzeć?

Autor:  |Highwayman| [ Pt mar 04, 2005 22:30 ]
Tytuł: 

zeby ktos nie prubowal kombinowac jak jednak przemycic ringwraith'a pod morie

Autor:  Konrad Klar [ Pt mar 04, 2005 22:35 ]
Tytuł: 

A gdzie jest zakaz? Nie musi do tego używać region-movement?

Autor:  |Highwayman| [ So mar 05, 2005 1:08 ]
Tytuł: 

po kolei
w starter rules (zakladajacych ze gramy tylko na starter movement - region movement nie jest wymieniany) z lidles'a pisza ze ringwraith moze sie bez ograniczen poruszac miedzy darkhaven'ami i ze moze isc z nie-darkhaven'u do darkhaven'u
pozatym aby ringwraith mugl pujsc do nie-darkhaven'u nalezy na niego zagrac karte dajaca mu rider mode'a (ciekawa sprawa jest ze jesli ringwraith podczas drogi do nie-darkhaven'u zostanie w jakis sposub pozbawiony swojego rider mode'a to ruch jest kontynuowany bez zadnych zmian i ringwraith moze normalnie dojsc do site'u do kturego zmiezal; specjalna sytuacja z ally'ami dajacymi rider mode'y jest wyjasniona na kartcha samych ally'iuw gdzie pisze ze ringwraith ktury traci swojego wierzchowca wraca na reke)

standard rules (zakladajacych mozliwosc uzywania region movement) zawieraja prosta wzmianke o tym iz ringwraith nie moze poruszac sie po regionach

Dwar Unleashed umozliwia druzynie Dwar'a (czyli Dwar jako twuj ringwraith plus jego ringwraith followers) uzywania region movement (bez dodatkowych specjałów czyli tak jak wszyscy inni - regiony musza byc polaczone i mozna przejsc po max 4). Nic nie jest powiedziane że to sprawia iż Dwar dostaje jakiegos rider mode'a (czyli trzeba takowego zagrac) i że może sie ruszać z nie-darkhaven'u do nie-darkhavenu - co na pierwszy rzut oka sprawia ze ta karta jest troche bezsensowna...

ale jeden z cytowanych przez Konrada kawałków to wyjaśnia:
Cytuj:
Ringwraiths may not move from a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site unless they are using Dwar Unleashed. This means a Ringwraith may not move to
Under-deeps sites that do not have a Darkhaven for a surface site


wypbrazam sobie ze ludzie z ICE zorientowali sie że jesli karta Dwar Unleashed potraktowana zostanie bardzo dosłownie z zasadmi to stanie sie śmieciem i gdzieś (lecz nie wiadomo gdzie) zerratowali/zklaryfikowali ja czego rezultatem jest pogrubiony w cytacie powyzej tekst

jednak nie sprawilo to że Dwar Unleashed umożliwia użycie under-deep movement by ruszyc sie z nie-darkhaven'u do nie-darkhaven'u

to sprawia ze wszystkie mozliwe (rozsądne) drogi do przetransportowania ringwraitha do under-deep'u nie poloczonego z darkhavenem nadal sa zamkniete. Ringwraith player nie ma kart zmieniajacych typ site'u na darkhaven, nie ma tez karty w stylu Eagle-mounts'uw ktura pozwala 'teleportowac' sie gdzies

teraz konkretnie, jesli chodzi o The Balrog'a (ally)
ringwraith player nie ma tez karty ktura umozliwilaby zagranie ally'ia na innym site'cie niz jest to na karcie ally'ia napisane co zamyka kompletnie (rozsadne) możliwosci zagrania ally'ia The Balrog przez ringwraith'a

przyszedl mi niestety na mysl jeden nierozsadny sposub na doprowadzenie do sytuacji gdzie tekst z karty balrog-ally (Playable by a non-Ringwraith character at the Under-gates) sie przydaje
jeslibysmy poslali jakiegos ringwraitha w jakims rider mode'dzie do Morii, a przeciwnik natrudzilby sie niemilosiernie by zaatakowac naszego nazgula jakims łapiącym hazardem, to wtedy ringwraith moze byc zlapany do Under-gates'uw
jesli w jakis sposub sie go nastepnie uwolni to bedziemy mieli zdolnego do zrobienia czegos ringwraith'a w Under-gates'ach, skad juz nigdy nie wyjdzie bo nie moze sie ruszyc do zadnego z otaczajacych go site'uw bo nie sa to darkhaven'y i site na kturym stoi tez nie jest darkhaven'em

Autor:  The Mouth [ So mar 05, 2005 10:51 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Nic nie jest powiedziane że to sprawia iż Dwar dostaje jakiegos rider mode'a (czyli trzeba takowego zagrac) i że może sie ruszać z nie-darkhaven'u do nie-darkhavenu - co na pierwszy rzut oka sprawia ze ta karta jest troche bezsensowna...

A gdzie jest napisane, że Ringwraith nie może ruszać się z nie-darkhaven'u do nie-darkhavenu? Jest tylko napisane, że Ringwraight nie może używać region movement a nie, że jedyna możliwość ruchu z nie-darkhavenu to droga do Darkhavenu. Dwar Unleashed sprawia, że ta regóła(czyli zakaz poruszania się regionami) nie obowiązuje i kompania Dwara może iść rejonami a nie metodą startową, czyli nic nie stoi na przeszkodzie by iść z nie-darkhavenu do nie darkhavenu.
Cytuj:
to sprawia ze wszystkie mozliwe (rozsądne) drogi do przetransportowania ringwraitha do under-deep'u nie poloczonego z darkhavenem nadal sa zamkniete. Ringwraith player nie ma kart zmieniajacych typ site'u na darkhaven, nie ma tez karty w stylu Eagle-mounts'uw ktura pozwala 'teleportowac' sie gdzies

Skoro nigdzie nie jest napisane, że Ringwright musi z nie-darkhavenu iść do Darkhavenu a jedyne ograniczenie dotyczy zakazu poruszania się regionami nic nie stoi na przeszkodzie by Ringwraith mógł poruszać się po podziemiach - bo to nie jest region movement. Co do The Balrog i Playable by a non-Ringwraith character at the Under-gates to nie jest to kolejna pomyłka autrorów. Proszę tylko nie powoływać się na CRF który dla mnie nie jest niczym wiążącym. Gdyby to była oficjalna errata ogłoszona przez autorów lub wydawców naszej karcianki to co innego. Ale są to filozofie głoszone przez ludzi chcących uchodzić za autorytety z którymi mogę ale nie muszę się zgadzać. Przez to tylko są wymyślane historie że autorzy się pomylili albo nie przewidzaieli czegoś.
Cytuj:
skad juz nigdy nie wyjdzie bo nie moze sie ruszyc do zadnego z otaczajacych go site'uw bo nie sa to darkhaven'y i site na kturym stoi tez nie jest darkhaven'em

Jeszcze raz się spytam, gdzie jest napisane, że Ringwraith nie może iść z nie-darkhavenu do nie-darkhavenu albo że z nie-darkhavenu może iść tylko do darkhavenu?

Autor:  |Highwayman| [ So mar 05, 2005 11:09 ]
Tytuł: 

w instrukcji do MELE str. 25

Cytuj:
Moving your Ringwraith
The company containing your ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven...

(dalej nastepuje informacja o potrzebie zagrania rider mode'a by ruszyc sie z darkhavne'u do nie-darkhaven'u

Autor:  kfiadeg [ So mar 05, 2005 11:32 ]
Tytuł: 

ale :) nadal nie jest nigdzie napisane od non-Darkhaven <--> non-Darkhaven...

osobiście troche zdziwiłaby mnie sytuacja w której jeden "mode" wystarcza tylko na jeden wypad z Darkhaven do non-Darkhaven, a potem trzeba już wracać (bo A Ringwraith's company may not use region movement. - z wyjątkiem Dwara).

to że ne dodano tego do zdania:
Cytuj:
The company containing your ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven...

wcale tego nie musi dyskwalifikować. Wszak nie napisano też nic o "staniu w non-Darkhaven site" - czy to oznacza, że Ringwraith nie może tego zrobić (czyt. musi lecieć spowrotem do Darkhaven)

Autor:  Jaded [ So mar 05, 2005 12:02 ]
Tytuł: 

The Mouth napisał(a):
A gdzie jest napisane, że Ringwraith nie może ruszać się z nie-darkhaven'u do nie-darkhavenu?


tu?: (MELE str25)

"The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven."

Autor:  kfiadeg [ So mar 05, 2005 12:25 ]
Tytuł: 

Jaded napisał(a):
The Mouth napisał(a):
A gdzie jest napisane, że Ringwraith nie może ruszać się z nie-darkhaven'u do nie-darkhavenu?


tu?: (MELE str25)

"The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven."

to tu nie jest napisane :)

Autor:  Jaded [ So mar 05, 2005 12:41 ]
Tytuł: 

Jest. To zdanie oznajmujące opisujące sposoby poruszania się Ringwraitha. Nie falandyzujmy MECCG dobrze?

Autor:  The Mouth [ So mar 05, 2005 13:14 ]
Tytuł: 

Cytuj:
"The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven."

Tu jest napisane, że kompania zawierająca Ringwraitha może dowolnie poruszać się z Dakhavenu do Darkhavenu a z nie-Darkhavenu do Darkhavenu. Ale dalej jest napisane:
Cytuj:
However, in order to move from a Darkhaven to a non-Darkhaven site, a Ringwraith must have a special resource card: a Black Rider card, a Fell Rider card, or a Heralded Lord card (i.e., the Ringwraith must be in Black Rider mode, in Fell Rider mode, or in Heralded Lord mode).

"may freely" oznacza tu, że może/wolno mu poruszać się bez pomocy żadnych dodatkowych kart typu mode, np jeżeli wystawiamy Akhorahila w jego domowym site, czyli w any site in Udun, może to być np. w Urlustu Nurn i bez problemu może sobie iść do darkhavenu. Highwayman przytoczył przykład, że gdyby w jakiś sposób karta mode została utracona przez Ringwrihta to idzie on sobie dalej i gdyby szedł akurat do nie-havenu to może sobie w następnej turze wrócić bez pomocy kart mode. A co w takim razie jest napisane na kartach typu mode?
Cytuj:
Fell Rider mode. Playable at a Darkhaven during the organization phase on your Ringwraith's own company. +2 prowess, -3 direct influence to your Ringwraith. Discard all allies and Ringwraith followers in the company; none may join the company. Your Ringwraith may now move to a non-Darkhaven site. Discard this card during any of your following organization phases your Ringwraith is at a Darkhaven. Cannot be duplicated on a given company.

Jeżeli may freely... oznacza też zakaz poruszania się do nie-havenu to wytłuszczony przeze mnie kawałek tekstu likwiduje ten zakaz. Jeżeli Ringwraith jest w jakimkolwiek trybie mode, może poruszać się wszędzie tam gdzie nieobowiązuje region movement (podziemia underdeep-movement) lub tam gdzie ta zasada jest anulowana (Dwar Unleashed).

Autor:  The Mouth [ So mar 05, 2005 16:44 ]
Tytuł: 

Jaded i Highwayman, wasz błąd polegał na tym, że byliście zapatrzeni tylko w to jedno zdanie:
Cytuj:
The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven
bo następne zdanie wyjaśnia, że Ringwrihter może poruszać się do nie-havenu tylko musi mieć kartę mode.
Cytuj:
However, in order to move from a Darkhaven to a non-Darkhaven site, a Ringwraith must have a special resource card: a Black Rider card, a Fell Rider card, or a Heralded Lord card (i.e., the Ringwraith must be in Black Rider mode, in Fell Rider mode, or in Heralded Lord mode).

Jeżeli przeczyta się obydwa zdania jako całość to wszystko jest jasne i nie ma tu nic o tym, że Ringwrihter nie może poruszać się z nie-havenu do nie-havenu.

Autor:  |Highwayman| [ So mar 05, 2005 18:40 ]
Tytuł: 

najpierw sprawa z kfiadgiem - niestety rider mode'y sa jednorazowe - idziesz do nie-darkhavenu a kiedy wrucisz do darkhaven'u to rider mode schodzi w najblizszej organizacjil wlasnie dla tego ally'ie dajacy rider mode'y sa tacy niezli

nie wiem w jaki sposub ICE tworzyl kolejne dodatki, czy mial wszystko zaplanowane an jeden dwa dodatki wprzód czy żył chwilą i skupail sie na jednym doatku na raz (biorac pod uwage rozbierznosci a czasem nawet sprzecznosci w różnicy interpretowaniu kar miedzy jednym a drugim doatkiem sklonny jestem powiedziec że raczej zyli chwila)
faktem jest ze w MELE nie znajdziemy zadnej wzmianki o ringwraith'ach i under-deep movement bo w MELE nie bylo minion under-deep'uw, zanim pojawiły sie one w Against the Shadow ten zapis:

Cytuj:
The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven. However, in order to move from a Darkhaven to a non-Darkhaven site, a Ringwraith must have a special resource card: a Black Rider card, a Fell Rider card, or a Heralded Lord card (i.e., the Ringwraith must be in Black Rider mode, in Fell Rider mode, or in Heralded Lord mode).


zaczeto w skrucie interpretowac tak: ringwraith moze sie poruszac tylko z lub do darkhaven'u (Dwar Unleashed poloczone z rider mode'em kiedy Dwar stoi na non-darkhaven site umozliwiaja uzycie region movement co w poloczeniu z tekstem rider mode'a sprawia ze mozna sie ruszyc z non-darkhaven site do innego non-darkhaven site)

nastepnie wyszedl Against the Shadow i powstalo pytanie co z under-deep movement, nie rewidujac poprzedniej interpretacji zasad okazalo sie ze dla ringwraith'uw dostepne sa tylko under-deep'y bezposrednio pod darkhaven'ami
zamknieto to w CRF'ie stwierdzeniem:

Cytuj:
Ringwraiths may not move from a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site
unless they are using Dwar Unleashed. This means a Ringwraith may not move to
Under-deeps sites that do not have a Darkhaven for a surface site


czy byl to blad czy nie, ciezko powiedziec, pomysl biegajacego po under-deep'ach bez zadnych ograniczen ringwraith'a jest fajny, moze wlasnie za bardzo i moze stad taka interpretacja, ktura na dobre czy na zle przyjela sie i pytajac dowolnego obcokrajowca grajacego od jakiegos czasu w MECCG uslyszysz wlasnie to

a propo nie uznawania CRF'u bo pisza go "filozofowie chcacy uchodzic za autorytety" to nie rozumiem tego do konca, jasne CRF przewaznie jest niewygodny ale uścisla jakos tą gre, a ludzi piszacy go to nie tylko jakies lepki co sie do kart dorwaly ale takze ludzie z ICE kturzy MECCG tworzyli, na pewno nie sa to brednie wyssane z palca i pisane przez losowych ludzi, tylkp przemyslane stwierdzenia poparte dyskusja (prawdopodobnie z zasieganiem informacji u twórców MECCG)

mozliwe ze znuw podniesie sie na mnie krzyk ze ucinam dyskusje odsylaczem na zagraniczne fora, ale wlasnie to polecam, tamci ludzie maja dojsca do twórców MECCG, moga podac e-mail do NetRep'a albo sami wytlumaczyc skad sie wziela taka interpretacja zasad, ja nie poczuwam sie do pytania o to poniewaz nauczylem sie (na dobre i na zle) akceptowac CRF

Autor:  The Mouth [ So mar 05, 2005 19:47 ]
Tytuł: 

Cytuj:
zaczeto w skrucie interpretowac tak: ringwraith moze sie poruszac tylko z lub do darkhaven'u (Dwar Unleashed poloczone z rider mode'em kiedy Dwar stoi na non-darkhaven site umozliwiaja uzycie region movement co w poloczeniu z tekstem rider mode'a sprawia ze mozna sie ruszyc z non-darkhaven site do innego non-darkhaven site)

Moim skromnym zdaniem interpretacja tych dwóch zdań:
Cytuj:
The company containing your Ringwraith may freely move from Darkhaven to Darkhaven and from a non-Darkhaven site to a Darkhaven. However, in order to move from a Darkhaven to a non-Darkhaven site, a Ringwraith must have a special resource card: a Black Rider card, a Fell Rider card, or a Heralded Lord card (i.e., the Ringwraith must be in Black Rider mode, in Fell Rider mode, or in Heralded Lord mode).

jest następująca: kompania Ringwraitha może poruszać się metodą startową jak każda inna kompania poruszająca się metodą startową z tym jednym wyjątkiem, że jeżeli zamierza pójść z darkhavenu do nie-darkhavenu to potrzebuje specjalnej karty mode. Jest tu po prostu mowa o ograniczeniu poruszania się Ringwraitha metodą startową (jeszcze raz powtarzam, nie ma żadnego zakazu w poruszaniu się z nie-havenu do nie-havenu, bo nie może być, ponieważ w metodzie startowej nie ma możliwośći takiej podróży). Jako, że Ringwraith nie może poruszać się regionami musi użyć innej metody ruchu(chyba, że zagra Dwar Unleashed). Pozostaje ograniczona metoda startowa która wymaga od niego użycia karty mode jeżeli zamierza podróżować do nie-havenów. Underdeep site jest niehavenem więc zagrywając jakąkolwiek kartę mode może legalnie zejść do podziemi. Jako, że w podziemiach nie obowiązuje ani starter movement ani region movement a obowiązuje inna specjalna zasada - underdeep movement i nigdzie nie ma nic o zakazie poruszania się Ringwraithowi tą metodą, nic nie stoi na przeszkodzie by Ringwraith jej używał. Moim zdaniem autorzy nie pomylili się na karcie The Balrog zakazując zagrywania balroga przez nazgula. Nie zapomnieli też we wkładce do AtS zapisać jakichś ograniczeń co do poruszania się nazgula po podziemiach. Jakkolwiek wierzę w dobre intencje autorów CRFa to po prostu czasami odnoszę wrażenie że w niektórych przypadkach przedobżyli.

Autor:  Konrad Klar [ So mar 05, 2005 22:24 ]
Tytuł: 

Co do wypowiedzi The Moutha, deprecjonującej CRF: w Wałbrzychu faktycznie gra się inaczej, czasem niestety wynika to z nieznajomości jakiegoś zapisu CRF (wciąż się uczymy - nieustannie), czasem z niezgody na znany i istniejący w CRF przepis. Osobiście jednak, na tym forum staram się odnosić do CRF, jako zbioru zasad obowiązujących. W miejscach gdzie tak nie jest, wyraźnie to zaznaczam.

Zwracam jeszcze tylko uwagę na cytat z CRF:
Cytuj:
Ringwraiths may not move from a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site
unless they are using Dwar Unleashed. This means a Ringwraith may not move to
Under-deeps sites that do not have a Darkhaven for a surface site


To This means wskazuje na to, że jest to wniosek. O czym właściwie mówi:
Cytuj:
Ringwraiths may not move from a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site
unless they are using Dwar Unleashed

O poruszaniu się z a non-Darkhaven site to another non- Darkhaven site, czy o region movement (zdolność karty Dwar Unleashed)?
Inaczej, czy jest to wniosek z nowej (ustanowionej przez CRF) zasady, czy też wniosek z zasady z Lidless Eye?

A "freely" to "swobodnie", bez użycia innych kart, czy dodatkowych akcji. Co nie wyklucza innych sposobów, uzyskiwanych dzięki takim kartom.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/