Zakładam, że dysponujesz instrukcją do The Wizards albo przynajmniej zamieszczoną tam mapką.
Istnieją dwa podstawowe sposoby poruszania się - starter movement i region movement. Pierwsze jest łatwiejsze do opisania, ale nakłada na gracza spore ograniczenia. Drugie dokładnie odwrotnie.
Pod koniec fazy organizacyjnej dla każdej kompanii, którą gracz decyduje się poruszyć kładziona jest na stół zakryta karta miejsca docelowego (dalej będę to określał jako "new site" a miejsce, z którego kompania rozpoczyna poruszanie jako "site of origin"), karta ta odkrywana jest dopiero w na początku fazy movement-hazard danej kompanii. Site of origin pozostaje w grze do momentu zakończenia fazy m/h. W momencie wyrównywania kart na ręce (odrzucania i dociągania do 8 kart), jest przywracany do decku z lokacjami - jeżeli był nietapnięty, lub haven. Do discard pile, jeśli był tapnięty.
Przy starter movement wybór new site podlega następującym ograniczeniom: Jeżeli site of origin to haven (w The Wizards: Rivendell, Lorien, Edhellond, Grey Havens) new site może być inny haven wymieniony w tekście karty, lub site, który ma po tekście Nearest Haven: podaną nazwę tego haven. Na przykład jeżeli site of origin to Rivendell, można jako new site wybrać Grey Havens, lub Lorien, lub site, który ma w tekście Nearest Haven: Rivendell, np. Goblin-Gate, Bree, Old Forest. Jeżeli site of origin to site inny niż haven new site może być tylko Nearest Haven wyszczególniony na karcie site of origin, np. Bree ma Nearest Haven: Rivendell, Isengard Nearest Haven: Lorien.
Te ograniczenia oznaczają, że nie można używając starter movement poruszać się bezpośrednio między dwoma nie-havenami, nawet jeżeli znajdują się one na mapie bardzo blisko siebie, nawet w tym samym regionie. Chcąc poruszyć się z Ettenmoors do Cameth Brin (oba w tym samym regionie), trzeba wpierw wykonać ruch z Ettenmoors do Rivendell, następnie z Rivendell do Cameth Brin, co (bez zagrywania specjalnych kart) zajmie graczowi co najmniej dwie tury. Chcąc poruszyć się z Goblin-Gate do Beorn's House (w sąsiadujących ze sobą regionach) trzeba poruszyć kompanię z Goblin-Gate do Rivendell, z Rivendell do Lorien i wreszcie z Lorien do Beorn's House. Te dwa sites mają różne Nearest Haven.
Takich ograniczeń nie posiada region movement. Pozwala na poruszanie się z dowolnego site of origin do dowolnego innego new site o ile oba znajdują się w odległości nie większej niż 4 regiony, właczając w to regiony, w których położone są oba sites. Formalnie, kiedy stosuje się region movement, wraz z zakrytą kartą new site powinno się zagrywać serię kart regionów, również zakrytych. Ponieważ jest to niewygodne, z tego wymogu obecnie większość graczy zrezygnowała i na większości turniejów też on nie obowiązuje. Stosuje się jedynie mapę z podziałem na regiony, taką jak ta z instrukcji z The Wizards.
Każda poruszająca się, czy to z pomocą starter, czy region movement kompania ma określony "company's site path", liczbę, nazwy i typ regionów przez które się porusza. Przy starter movement company's site path jest taki jak wydrukowany na karcie nie-havenu, bez względu na to czy kompania porusza się z haven do tego nie-haven, czy w odwrotnym kierunku. Liczba regionów jest taka sama, jak liczba symboli wydrukowanych na karcie nie-havenu. Natomiast kompania uważana jest za wędrującą jedynie przez regiony, w których znajdują się site of origin i new site nawet jeśli liczba symboli jest większa niż dwa. Na przykład kompania poruszająca się z Lorien do Thranduil's Halls ma ścieżkę (path): 3 regiony, [w][b][b], Wold & Foothills i Woodland Realm.
Jeśli kompania porusza się między havens, jej site path określany jest na karcie docelowego haven. Np. jeśli kompania porusza się z Edhellond do Grey Havens, jej site path jest: 6 regionów, [w][c][c][c][c][f], Anfalas i Lindon. Jeżeli kompania porusza się z użyciem region movement jej ścieżka określana jest przez użyte karty regionów (lub regiony wskazane na mapie). Np. kompania kompania, która chce wyruszyć Lossadan Camp do Cameth Brin, może wybrać ścieżkę 3 regiony [w][w][w], Forochel, Arthedain, Rhudaur, lub 3 regiony [w][s][w] Forochel, Angmar, Rhudaur (pomijając kilka dłuższych ścieżek, które niekiedy mogą być korzystniejsze).
(Przed)ostatnia sprawa - ciągnięcie kart za ruch. Jeżeli ruch odbywa się pomiędzy nie-havenami lub z haven do nie-haven, gracz i jego przeciwnik ciągną do tylu kart ile jest wskazanych na new site, z nie-haven do haven - do tylu ile jest na wskazane na karcie nie-haven, między havens tyle ile na haven docelowym.
Poza podstawowymi sposobami poruszania się istnieją też under-deep site movement (poruszanie do i z podziemi) i special movement (na zasadach każdorazowo określonych na karcie, która na takie poruszanie pozwala). Mam nadzieję, że ten opis chodźby częściowo utrafił w Twoje wątpliwości. Jeśli nie, lub jest coś, co pominąłem, bo np. wydawało mi się oczywiste a takie nie jest, daj znać.
_________________ Yes - the chances of anything coming from Mars are a million to one - he said. The chances of anything coming from Mars are a million to one, but still they come.
|